ציינו שלושה מאפייני חיים והסבירו כיצד הם באים לידי ביטוי בתא בודד
מהם היסודות העיקריים הבונים את התרכובות האורגניות בתא?
פחמן, מימן, חמצן, חנקן, זרחן וגופרית.
מהי אוסמוזה?
מעבר מים דרך קרום בררני מריכוז מים גבוה לריכוז מים נמוך.
מהו תפקידו של האנזים בתא?
אנזים הוא זרז ביולוגי. תפקידו לזרז תגובות כימיות בתא מבלי להשתנות או להתכלות בתהליך
איזה אברון אחראי על הפקת רוב ה-ATP בתא?
המיטוכונדריה
מה תפקיד הליפידים?
אגירת אנרגיה ובניית קרומי התא.
מהי העברה פעילה?
מעבר חומרים נגד מפל הריכוזים תוך השקעת אנרגיה (ATP).
מה הרווח של ATP בגליקוליזה?
2
מה ההבדל העיקרי בין תא פרוקריוטי לתא אאוקריוטי?
לתא אאוקריוטי יש גרעין ואברונים עטופי קרום.
לתא פרוקריוטי אין גרעין אמיתי ואין אברונים עטופי קרום.
מה ההבדל בין עמילן לגליקוגן?
עמילן הוא חומר תשמורת בצמחים.
גליקוגן הוא חומר תשמורת בבעלי חיים.
מדוע פגיעה בחלבוני הקרום עלולה לפגוע בהומאוסטזיס של התא?
חלבוני הקרום אחראים על מעבר חומרים ועל קליטת אותות מהסביבה. פגיעה בהם עלולה לשבש את כניסת החומרים החיוניים, את הוצאת חומרי הפסולת ואת התקשורת של התא עם סביבתו. כתוצאה מכך התא יתקשה לשמור על סביבה פנימית יציבה (הומאוסטזיס).
מדוע טמפרטורה גבוהה מאוד פוגעת בפעילות אנזימים?
היא גורמת לדנטורציה ולשינוי המבנה המרחבי של האנזים
מה תפקיד הריבוזומים?
ייצור חלבונים (תרגום RNA לחלבון).
תא הוכנס לתמיסה היפרטונית.
מה יקרה לכמות המים בתא ולנפחו?
מים יצאו מהתא באוסמוזה ולכן נפח התא יקטן.
תא הוכנס לתמיסה היפרטונית.
מה יקרה לכמות המים בתא ולנפחו?
מים יצאו מהתא באוסמוזה ולכן נפח התא יקטן.
מה ההבדל העיקרי בין נשימה תאית לתסיסה?
נשימה תאית משתמשת בחמצן ומפיקה הרבה ATP (כ-30–32).
תסיסה אינה משתמשת בחמצן ומפיקה רק 2 ATP.
לכל התאים בגוף האדם (כמעט) יש אותו DNA. מדוע תא שריר ותא עצב שונים מאוד במבנה ובתפקוד שלהם?
למרות שבשני התאים נמצא אותו DNA, בכל סוג תא באים לידי ביטוי גנים שונים.
בתא שריר מופעלים גנים הקשורים להתכווצות השריר, ואילו בתא עצב מופעלים גנים הקשורים להעברת אותות עצביים.
לכן נוצרים חלבונים שונים, והתאים מקבלים מבנה ותפקוד שונים
חוקר גידל תאים בתרבית ולאחר מספר ימים מצא כי בתאים יש ירידה משמעותית בכמות החלבונים, בעוד שכמות ה-DNA נשארה תקינה.
הציעו שני הסברים אפשריים לתוצאה זו והסבירו כיצד כל אחד מהם יכול לגרום לירידה בכמות החלבונים.
אפשרות אחת היא מחסור בחומצות אמיניות. חומצות אמיניות הן אבני הבניין של החלבונים, ולכן ללא כמות מספקת שלהן התא לא יוכל לייצר חלבונים חדשים.
אפשרות שנייה היא פגיעה בריבוזומים או ב-RNA השליח (mRNA). הריבוזומים אחראים על תהליך התרגום וייצור החלבונים. פגיעה בהם או ב-mRNA תפחית את ייצור החלבונים למרות שה-DNA נשאר תקין.
בניסוי נמצאו התוצאות הבאות:
* במצב תקין, קצב קליטת גלוקוז - גבוה
* לאחר חסימת ייצור ATP,
קצב קליטת גלוקוז - נמוך מאוד
מה ניתן להסיק לגבי מנגנון הכניסה של הגלוקוז?
סביר שמדובר בהעברה פעילה או בתהליך התלוי באנרגיה, משום שחסימת ייצור ATP הפחיתה מאוד את הקליטה.
בניסוי נבדקה פעילות אנזים בשלוש טמפרטורות:
טמפרטורה קצב תגובה
10°C נמוך
37°C גבוה
80°C כמעט אפסי
הסבירו את התוצאות.