Grundlæggende om marketingbudget
Steps til at lægge et marketingbudget
Beregninger
100

Hvorfor er det vigtigt at lægge et marketingbudget

Et estimat er bedre end ingenting, men hvis du har defineret dine kampagner og behov, kan du udvikle bedre resultater. 

Med andre ord, man lægger et budget at få et overblik over hvad der forbruges på marketing, hvornår og hvordan aktiviteterne trækker på organisationen og hvad der kommer ud af at investere i marketing

100

Hvilke fire principper findes der til at lægge et marketingbudget jf. Trojka - Int. markedsføringsbogen?

De 4 principper for udarbejdelse af marketingbudgetter:

1.Ud fra målsætning og aktiviteter
2.I forhold til konkurrenter
3.Procent af salget
4.Det, der er råd til

100

Hvad er omsætningen, hvis en virksomhed har en salgspris på 20 kr. en variabel enhedsomkostningen på 13 kr, og afsætning på 300 stk? 

Omsætnngen er 6.000 kr 

200

Hvad hedder marketingomkostninger oftest i et regnskab? 

Salgsfremmende omkostninger

200

Hvordan fastsætter man et mål for en marketingaktivitet? (forklar processen) 

På baggrund af markedspotentiale samt virksomhedens interne og eksterne forhold opsættes et mål.
Bryd dernæst målet ned og fastsæt, hvor meget der skal sælges for (i enheder).

200

Hvad er dækningsgraden, hvis en virksomhed har en en salgspris på 54 kr. samt en variabel enhedspris på 22 kr. 

DG er 60 % (59,26 %) 

DB/stk = 54-22 = 32 

DG = 32/54 = 60 %

300

Nævn mindst to omkostninger, som er under marketingomkomstninger, men som ikke er medieindrykning.

Det kunne være Ide/koncept 

pr-arbejde, produktion af materialer, pre/protest

300

Hvordan finder man ud af hvor mange eksponeringer skal der til for at opnå målet med sin kampagne?

Her kan omvendt AIDA bruges (dog med forbehold)

300
Hvad er breakeven hvis markedsføringsomkostningerne er 450.000 kr. Salgspris er 70 kr. og variable enhedsomkostninger 20 kr. 


Der skal beregnes både nulpunktsomsætning og nulpunktsafsætning 

Nulpunktsafsætning er 9.000 stk. (450.000/(70-20)) Nulpunktsomsætning er 630.000 kr. (9.000 * 70) 

400

Hvad er meromsætning og meromkostninger?

Meromsætning er det ekstra man forventer at sælge ved at aktivere sin marketingkampagne. 

Meromkosninger er de omkostninger det koster at udarbejde sin marketingkampagne

400

Hvad bruges ROMI til og hvorfor er det et godt redskab? 

ROMI (ROI) bruges til at vurdere hvorvidt en kampagne er/har været rentabel af igangsætte. 

400

Hvis en virksomhed har en ROMI på 2,5 og deres stigning i bruttofortjeneste (merdækningsbidrag) er 790.000 kr, hvor meget har deres marketingomkostninger så været?  

316.000 kr = (790.000 / 2.5) 


Formlen for ROMI = stigning i bruttofortjeneste / markedsføringsomkostninger. Her skal man så blot regne omvendt. 

500

Hvilke af de fire prisstrategier giver virksomheden en  stor markedsandele på kort tid ved lancering af et nyt produkt (begrund hvorfor): 

1) Hurtig skimming-prisstrategi
2) Langsom skimming-prisstrategi
3) Hurtig penetrations-prisstrategi
4) Langsom penetrations-prisstrategi 

Hurtig penetrations-prisstrategi. Begrundelse: 

Den lave pris sammenholdt med den høje promotionindsats fører til, at potentielle konkurrenter vil genoverveje hvor attraktivt de finder markedet. Samtidig med dette, optager virksomheden også store markedsandele på kort tid.

500

Hvad er forskellen mellem ROMI og ROAS? Og hvordan beregnes ROMI?

ROMI viser hvor rentabel en markedsføringskampagne har været - her indregnes alle omkostninger til marketing. ROMI beregnes som stigningen i bruttofortjenesten (merdækningsbidrag) / marketingomkostninger. 

ROAS viser hvor effektiv annoncering fra forskellige medier/platforme har genereret salg 

500

Hvor mange koster en kampagne, hvis en virksomhed har opnået salg på 560 enheder, og der har været en konverteringsrate på 2.3 %, en CTR på 0,9% og en CPM på 50 kr. 

135.266 kr. 

Action = 560 stk. Klik til siden er 560/0,023= 24.347 

Eksponeringer = 24.347 /0,009 = 2.705.314 

Kampagneomk: 2.705.314/1000 * 50kr. = 135.266 kr